|
1. | författare | Mårtensson, Sofia; Frilund, Ellinor | 2024 |
| titel | Unga mäns tankar om fertilitet mot bakgrund av en fertilitetsposter -En kvalitativ intervjustudie |
| lärosäte | Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper |
| uppsatstyp | Magisteruppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
2. | författare | Söderling, Åsa | 2024 |
| titel | Med lätt hand : Att använda bildspråk och lyriska drag i lättläst skönlitteratur |
| lärosäte | Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper |
| uppsatstyp | Kandidatuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
3. | författare | Wadsten, Clara | 2023 |
| titel | Från lättläst till lättläst : En komparativ textanalys av Hjalmar Söderbergs Pälsen och dess (ännu mer) lättlästa version. |
| lärosäte | Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV) |
| uppsatstyp | Högskoleuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
4. | författare | Jacobsson, Elin | 2023 |
| titel | Lättläst litteratur i svenskundervisningen – är det lätt, egentligen? : En didaktisk analys av originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer |
| lärosäte | Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
5. | författare | Hedin, Lova | 2023 |
| titel | Skriftliga broar : Ett arbete om lärarnas skriftliga veckoinformation till vårdnadshavare |
| lärosäte | Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik |
| uppsatstyp | Kandidatuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
6. | författare | Wedebrand, Vinci | 2023 |
| titel | Lättläst flanördiktning? : En komparativ studie av Hjalmar Söderbergs stil i lättläst tappning |
| lärosäte | Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle |
| uppsatstyp | Kandidatuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
7. | författare | Östlund, Tobias | 2023 |
| titel | Hur lättläst och läsbar är ett återberättat verk? : – En innehålls- och läsbarhetsanalys av Ringaren i Notre-Dame |
| lärosäte | Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
8. | författare | Julin, Matilda; Šehić, Hana | 2023 |
| titel | Textmängd, rytm och en hypotes : – En läsbarhetsanalys av Den magiska kula |
| lärosäte | Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på grundnivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
9. | författare | Carlander, Ellinor | 2023 |
| titel | PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling |
| lärosäte | Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på grundnivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
10. | författare | Eriksson, Ella; Särg, Pauline | 2023 |
| titel | Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling? : En studie om högstadielärares förhållande till utveckling av läsförståelse genom lättläst skönlitteratur |
| lärosäte | Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
11. | författare | Stefanusson, Sebastian | 2023 |
| titel | Anne Franks dagbok i originalversion eller lättläst? : En komparativ adaptionsstudie om den oavkortade originalutgåvan och den lättlästa versionen |
| lärosäte | Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
12. | författare | Classon, Linnéa | 2023 |
| titel | Från lite episkt till rätt stort : En textanalytisk studie av de utbytesoperationer som sker i överföringen från tal till lättläst undertext |
| lärosäte | |
| uppsatstyp | Kandidatuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
13. | författare | Hermansson, Frida | 2022 |
| titel | Textens förtrollande värld : En didaktisk studie av Låt den rätte komma in och den lättlästa bearbetade versionen Vampyren i Blackeberg |
| lärosäte | Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013) |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
14. | författare | Ekdahl, Henrik | 2022 |
| titel | Enkla texter, enkel värld? : Munskyddsfrågans nyanser i 8 Sidor och Dagens Nyheter |
| lärosäte | Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk |
| uppsatstyp | Kandidatuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
15. | författare | Spännare, Helena; Modd, Maria | 2022 |
| titel | Lättlästa texter för alla? : En demokratisk rättighet. |
| lärosäte | Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
16. | författare | Olofsson, Emelie | 2022 |
| titel | Underbart är kort, eller? Meningslängdens betydelse för läsförståelse hos barn med lässvårigheter |
| lärosäte | Lunds universitet/Svenska |
| uppsatstyp | Kandidatuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
17. | författare | Hedberg, Ester | 2022 |
| titel | Vad är lätt i Nyheter på lätt svenska? : En jämförande undersökning av begripligheten i det audiovisuella språket i några av SVT:s nyhetssändningar |
| lärosäte | Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV) |
| uppsatstyp | Magisteruppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
18. | författare | Eriksson, Ella; Särg, Pauline | 2022 |
| titel | Är lättläst alltid så lätt att läsa? : En systematisk litteraturstudie om den lättlästa skönlitteraturens påverkan på elevens läsutveckling samt dess förtjänster och utmaningar |
| lärosäte | Högskolan Dalarna/Svenska |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
19. | författare | Jervelycke, Amanda; Sjöberg, Jens | 2022 |
| titel | Att arbeta med skönlitteratur i ett flerspråkigt klassrum |
| lärosäte | Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS) |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på grundnivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
20. | författare | Fjertorp, Emelie | 2022 |
| titel | ”Därför är det viktigt att ta bort en fästing.” : Förkunskaper och behov av information som förutsätts hos modelläsare i två versioner av en webbtext om fästingbett. |
| lärosäte | Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV) |
| uppsatstyp | Magisteruppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
21. | författare | Duty, Sophie | 2022 |
| titel | Att använda bilderboken som en lättläst version av kapitelboken : – en komparativ adaptionsanalys av en kapitelbok och bilderbok. |
| lärosäte | Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
22. | författare | Karlsson, Carolina | 2022 |
| titel | Lättläst och rullstolsanpassat : en tematisk analys av hur tillgänglighet och funktionsnedsättning uppmärksammas i kommunala biblioteksplaner |
| lärosäte | Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT |
| uppsatstyp | Kandidatuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
23. | författare | Ellinor, Svensson; Efi, Thunborg | 2022 |
| titel | Litteratur och identitetsutveckling : En kvalitativ studie om hur lärare resonerar kring val av skönlitteratur i kursen svenska som andraspråk 1 för att främja elevers identitetsutveckling |
| lärosäte | Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation |
| uppsatstyp | Uppsats för yrkesexamina på grundnivå |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
24. | författare | Arezouvand, Mahnoush; Rahsepar Mohammadi, Rojano Sadat | 2022 |
| titel | Individanpassad marknadsföring : ett hot mot konsumentens integritet |
| lärosäte | Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi |
| uppsatstyp | Magisteruppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
25. | författare | Bjerrehus, Jill | 2021 |
| titel | ”Ett enklare språk”. En undersökning av svåra ord i lättlästa nyhetsartiklar riktade mot inlärare av svenska |
| lärosäte | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket |
| uppsatstyp | Kandidatuppsats |
| | HÄMTA FULLTEXT |
|
|
page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
|