|
Metadatamodell
Inledning
För att skapa förutsättningarna för att sätta upp en gemensam söktjänst för examensarbeten och studentuppsatser i fulltext från olika OAI-kompatibla databaser, har SVEP-projektet anammat en gemensam
avskalad metadatamodell för höstningen med OAI-PMH. På det lokala planet kommer mer elaborerad metadata med all sannolikhet att fortsätta skapas för sina specifika ändamål och sammanhang.
Metadatamodellen ska ses som en vägledning för hur metadata ska exporteras till Uppsök, inte nödvändigtvis som att innehållet måste uttryckas likadant i den lokala tjänsten. För att ge ett exempel, uppsatstyper behöver inte lokalt uttryckas enligt Uppsök-syntax, använder ni t.ex. strängen "magisteruppsats" i er tjänst kan ni fortsätta med det, men den behöver levereras enligt Uppsöks vokabulär för uppsatstyper vid höstning. I fallet för magisteruppsatser som ett "d".
Eftersom en nationell databas med examensarbeten inte ska överta de lokala tjänsternas syfte och användning, passar det bra att hålla nere på antalet fält och sökfunktionalitet. Vi har därför valt att utgå från att Dublin Cores femton fält ska räcka väl, och har tittat på förekomsten av dessa fält i några olika tjänsters fältstrukturer. OAI förespråkar simple unqualified Dublin Core, men medger för andra applikations- och domänspecifika format, så länge de struktureras som XML-data med ett tillhörande XML-schema (OAI förespråkar den gemensamt utarbetade syntaxen i XML-schemat http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd).
Metadatamodell
1. Författare
Namn |
Författare |
Motsvarighet i DCMES |
creator |
Definition |
Namn på person/personer som är författare till arbetets intellektuella innehåll. |
Syntax |
Exportera flera författare i separata taggar. Syntax i enlighet med LNF, dvs. "Efternamn, Förnamn". |
Obligatoriskt |
Ja |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
- |
Användning i Uppsök |
För sökning och presentation. |
Kommentar |
- |
2. Titel
Namn |
Titel |
Motsvarighet i DCMES |
title |
Definition |
Arbetets titel, inklusive undertitel. |
Syntax |
- |
Obligatoriskt |
Ja |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
Exportera ev. alternativa titlar i separata taggar. Huvud- och undertitel exporteras i en tagg. Använd gärna kolon-separator (" : ") mellan huvud- och undertitel. |
Användning i Uppsök |
För sökning och presentation. Presenteras som hyperlänk till fulltexten i användargränssnittet. |
Kommentar |
- |
3. Identifikator
Namn |
Identifikator |
Motsvarighet i DCMES |
identifier |
Definition |
Länk till fulltexten, alternativt till det försättsblad från vilket det länkas till fulltextfil/-erna. |
Syntax |
Ifylles med URI-syntax. |
Obligatoriskt |
Ja |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
- |
Användning i Uppsök |
För presentation. |
Kommentar |
- |
4. Abstract/sammanfattning
Namn |
Abstract/sammanfattning |
Motsvarighet i DCMES |
description |
Definition |
Sammanfattning av resursens innehåll. |
Syntax |
- |
Obligatoriskt |
Nej |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
Exportera i första hand en svensk sammanfattning. Om både en engelsk och en svensk sammanfattning exporteras dessa i separata taggar. |
Användning i Uppsök |
För presentation och sökning |
Kommentar |
- |
5. Utgivare
Namn |
Utgivare |
Motsvarighet i DCMES |
publisher |
Definition |
Namn på läroanstalt och institution som är ansvarig för utgivningen av uppsatsen. |
Syntax |
- |
Obligatoriskt |
Ja |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
Exporteras inom ett fält som är uppdelat i två led. Första led generellt (högskola); andra led specifikt (avdelning, institution eller fakultet som ger ut serien). Ex. "Lunds Universitet/Avdelningen för Biblioteks- och informationsvetenskap i Lund (BIVIL)". Obs! I vissa fall kan det vara högskolan som ger ut serien, och då måste andra led tillåtas vara tomt.
I de fall den lokala tjänsten inte innehåller information om högskolenamnet, bör informationen kunna tillfogas generellt vid exporten. |
Användning i Uppsök |
För sökning och presentation. I den mån innehållet i fältet presenteras på ett enhetligt sätt, kan informationen också användas för bläddring mellan utgivare. Exportera i första hand utgivarens svenska namn. |
Kommentar |
- |
6. Nyckelord
Namn |
Nyckelord |
Motsvarighet i DCMES |
subject |
Definition |
Fritt valda nyckelord som beskriver arbetets ämnesinnehåll. |
Syntax |
- |
Obligatoriskt |
Nej |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
Exportera nyckelord i separata taggar. Exportera i första hand nyckelord på svenska. |
Användning i Uppsök |
För sökning och presentation. Vägledning kring nyckelord vid sökning alternativt bläddring kan åstadkommas utifrån en alfabetisk nyckelordslista med de nyckelord som förekommer i den centrala databasen. |
Kommentar |
- |
7. Uppsatstyp
Namn |
Uppsatstyp |
Motsvarighet i DCMES |
type |
Definition |
Fördjupningsnivå på vilken uppsatsen är gjord. |
Syntax |
Exportera enligt Uppsöks vokabulär med fem uppsatstyper: A , B , C , D och Y.
Koder i enlighet med Bologna:
Basnivå: L1, L2, L3
Grundnivå: M1, M2, M3
Avancerad nivå: H1, H2, H3 |
Obligatoriskt |
Ja |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
I de flesta fall görs en uppsats inom en nivå, men i vissa fall är uppsatsen skapad på både t.ex. C- och D-nivå, dvs. två författarna skriver ett arbete gemensamt men gör det på olika fördjupningsnivå. I dessa fall upprepa uppsatsnivåerna i separata fält. |
Användning i Uppsök |
För presentation och sökning |
Kommentar |
Uppsöks anpassas successivt efter den nya utbildnings- och examensstruktur som man arbetar med i Bolognaprocessen. Det innebär att vi även hanterar uppsatser som betecknats efter den nya utbildnings- och examensstruktur som infördes 1 januari 2007 i Sverige.
Under en övergångsperiod stöds både den gamla och den nya uppsatsstrukturen.
Dokumentation över mappning, koder och bakåtkompabilitet
Gamla strukturen
A =paper/studentarbete som högskolan publicerar elektroniskt, skrivna inom studentens första termin inom ett ämne, dvs. A-nivå eller 1-20 poängsnivån. Sannolikt ingen stor förekomst av dessa från högskolorna,
men de kan medtagas inom tjänsten i de fall de förekommer.
B =paper/studentarbete skriven inom studentens andra termin av ämnesfördjupning, dvs. på B-nivå eller 21-40 poängsnivån.
C =uppsats/examensarbete utfört under tredje terminen, 41-60 poängsnivån. Arbetet kan i många fall vara en kandidatuppsats.
D =uppsats/examensarbete utför under fjärde terminens ämnesfördjupning, dvs. på 61-80-poängsnivån. Kan i många fall vara en magisteruppsats.
Y =Examensarbete/uppsats som leder till en yrkesexamen.
Struktur i enlighet med Bologna
L1=Text i gränssnittet: "Övriga arbeten". Paper/studentarbete skrivna inom studentens första termin inom ett ämne (eller 1,5-30 högskolepoängsnivån)
L2=Text i gränssnittet: "Övriga arbeten". Paper/studentarbete skrivna inom studentens andra terminen (31,5-60 högskolepoäng).
L3=Text i gränssnittet: "Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.
M1=Text i gränssnittet: "Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen
M2=Text i gränssnittet: "Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.
M3=Text i gränssnittet: "Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.
H1=Text i gränssnittet: "Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.
H2=Text i gränssnittet: "Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.
H3=Text i gränssnittet: "Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.
|
8. Publiceringsår
Namn |
Publiceringsår |
Motsvarighet i DCMES |
date |
Definition |
Publiceringsår för examensarbetet. |
Syntax |
- |
Obligatoriskt |
Ja |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
Uttrycks numeriskt ÅÅÅÅ. |
Användning i Uppsök |
För sökning, presentation och bläddring på år. |
Kommentar |
- |
9. Språk
Namn |
Språk |
Motsvarighet i DCMES |
language |
Definition |
Det språk på vilket uppsatsen är skriven. |
Syntax |
Uttrycks i enlighet med ISO639-2 - Tags for the identification of language (ex. SWE och ENG). |
Obligatoriskt |
Ja |
Upprepningsbart |
Ja |
Best practice för höstning |
- |
Användning i Uppsök |
Används för sökning. |
Kommentar |
- |
10. Ämneskategori
Som komplement till nyckelorden tillämpar Uppsök en enkel kategorisering med avseende på ämne. Kategoriseringen implementeras som OAI Sets.
Det finns många olika kategoriseringsmöjligheter, men vi har utgått från att grov ämnesindelning som tjänar två syften:
- Att möjliggöra selektiv höstning (jfr: http://www.openarchives.org/OAI/openarchives...
- Att berika metadatamodellen med ett element som skulle göra det möjligt för användare att filtrera med avseende på åtminstone en grund ämneskategorisering.
Flera SetSpecs levereras i separata taggar.
Nedan den setstruktur som vi valt för examensarbetena:
Setnamn (Set Name) |
Identifierare (Set Spec) |
Humaniora och Teologi |
HumanitiesTheology |
Samhälls-, beteendevetenskap och juridik |
SocialBehaviourLaw |
Bio- och geovetenskaper |
LifeEarthScience |
Fysik, kemi och matematik |
PhysicsChemistryMaths |
Tekniska vetenskaper |
Technology |
Medicin |
Medicine |
Lantbruk, veterinärmedicin och skoglig vetenskap |
AgricultureVeterinaryMedForestry |
Konstnärligt arbete |
FineArt |
Kommentar till ämneskategorierna: Det har visat sig vara svårt att implementera sets enligt projektets intentioner. Många implementeringar av OAI i publiceringssystem tillåter inte konfigurering av setSpec, utan enbart setName. Ett exempel på detta är eprints. Oavsett hur implementeringen av setSpec ser ut, kan en service provider få en maskinläsbar tolkning av setSpec genom en fråga till OAI-servern. Verbet som ger denna tolkning är listSets. Exempel på hur uppsök-servrar besvarar denna fråga är: http://www.handels.gu.se/epc/perl/oai2?verb=ListSets.
|
|